« tillbaka

Barnens by

Text: Ellinor Thunberg
Foto: Adam Mørk och Rasmus Hjortshøj

Hur skapar man en kreativ miljö för nära 200 barn under samma tak? I Köpenhamn har arkitektkontoret COBE inspirerats av barns teckningar och ritat elva sammanhängande hus i en lekfull by.

Vinklat tak, rena linjer och stora fönster – så kan det se ut när ett barn greppar pennan och ritar ett hus. Förskolan på Frederiksvej i Köpenhamn håller kvar samma enkla känsla med stilrena hus placerade i olika vinklar, dolda stuprör och fönster som till synes saknar karm. – Lika enkelt som när ett barn tecknar ett hus. Det är vad vi arkitektoniskt har försökt att få fram. Det är i det närmaste en teckningsprofil av ett hus, så det finns en mycket stor enkelhet i projektet, säger Dan Stubbergaard, creative director och medgrundare av arkitektkontoret COBE. Uppdraget att rita Frederiksbergs största förskola, med plats för 182 barn i åldrarna 0–6 år, utlystes i en tävling 2011. Det vinnande bidraget om elva hus i ett kluster togs fram av COBE i samarbete med landskapsarkitekterna Preben Skaarup, ingenjörerna Søren Jensen och konsulterna på Learning Spaces. När andelen barn växer i storstäder som

Köpenhamn ökar behovet av större förskole­lokaler på många håll. Här på Frederiksberg fick en liten förskola för 30 barn ge plats åt en sex gånger så stor barnverksamhet. Då föddes idén om en liten by – med plats för fler invånare än i en enda byggnad.

– Det låg en förskola på gården förut, med ett litet hus, och nu ville man samla många avdelningar här. Eftersom många små byggnader skulle bli en stor blev vi inspirerade av den tanken, säger Dan.

Den lilla svartvita byn ramar in inner­gården och skapar samtidigt en naturlig och mjuk övergång mellan kvarterets villaträdgårdar och lägenhetshus, på varsin sida. Men grundtanken om en småskalighet bygger också på en önskan om en barnvänlig miljö baserad på värme och nyfikenhet.

– Små barn kan ha ett eget litet hus där de känner sig hemma, som i en by, i stället för bara en enda stor byggnad, säger Dan.

Den röda tråden är just formen av ett hus som känns igen på flera ställen, även inomhus, där små enkla hus i trä skapar egna krypin och utrymmen.

– Känner du till ryska babusjka-dockor? Vi har använt lite samma princip, med hus inne i husen. Vi har velat skapa en byggnad med en skala som barn kan identifiera sig med, säger Dan.

Två rymliga ljusgårdar i varsin del av förskolan knyter ihop olika våningar och avdelningar med varandra. De spelar dessutom en viktig roll som informell mötesplats där barn, pedagoger och föräldrar från olika barngrupper träffas.

Ljus­gårdarna har inretts med innerväggar av nät som, förutom att de ger en luftig känsla, bjuder in barnen till att hänga upp sina egna teckningar – kanske föreställande hus – och andra alster. Barn och pedagoger har sett modeller och kommit med inspel under resans gång och för­skolan invigdes officiellt i februari 2016. Barnverksamheten har varit i gång sedan förra året, så Dan och hans kolleger har redan hunnit få en inblick i vardagen på Frederiksvej.

– Det allra roligaste har varit att besöka förskolan i dag och se att barnen har flyttat in på riktigt. Att se hur de använder rummen och höra att pedagogerna är riktigt nöjda med byggnaden, säger han.

En annan viktig del enligt Dan är att se reaktionerna bland invånarna i Frederiksberg. Många grannar är väldigt positiva och tycker om den lilla byn, men det är också ett projekt som har provocerat och startat diskussioner, något som Dan välkomnar med värme.

– Som arkitekter har vi kommit långt när arkitekturen skapat åsikter hos människor. Inte bara att man tycker det är fint eller fult, utan att folk diskuterar arkitekturen.

I maj deltar COBE i Venedigbiennalens femtonde upplaga, där årets tema utforskar arkitekturens roll för en ökad livskvalitet runt om i världen. Ett av de åtta projekt som kontoret då visar är just en förskola och fritidsverksamhet – Børnebyen Christianshavn – som ska bli Danmarks största. Så hur skiljer sig arbetet med byggnader för samhällets yngsta invånare från andra uppdrag?

– Jag tycker att det är intressant att arbeta med arkitektur för barn för att det är en lite annan disciplin än att bygga till vuxna. Det är enormt spännande hur man kan skapa rum och miljöer där barnen känner sig trygga och inspirerade att lära sig, säger Dan och fortsätter:

– När barnen för första gången ska vara borta från sina föräldrar är det väldigt viktigt att de är i trygga och inspirerande rum. På vardagarna spenderar många barn mer tid på förskolan än hemma med sina föräldrar, så därför tycker jag att det är viktigt att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för barnen.

Kategori: Förskola, 0-6 år Projekt: Frederiksvej Kindergarten Adress: Frederiksberg, Danmark Arkitekt: COBE Uppdragsgivare : Frederiksbergs kommun Färdigställt: 2015
 
Annonser:
Annonser