« tillbaka

Cykeltramp i lyxig ramp

Text: Johan Kellman Larsson
Foto: Dissing+Weitling

I vintras utsågs Stockholm till ”världsledande cykelstad” av den internationella kollektivtrafikorganisationen UITP. Få kunde ta utnämningen på fullt allvar.

Stockholm ligger långt efter föregångaren och grannhuvudstaden Köpenhamn i utvecklingen. Drygt 30 procent av den danska huvudstadens invånare använder cykeln dagligen. I Stockholm ligger siffran någonstans mellan 5-10 procent. Till det finns många olika förklaringar; bland annat hur den urbana mobiliteten utformats historiskt i de olika städerna. Men en annan faktor är de reella satsningar som görs på infrastrukturen. Senaste cykelnytt från Köpenhamn kommer från den lokala arkitektbyrån Dissing+Weitling. Det rör sig om en upphöjd, 235 meter lång cykelramp som ringlar sig fram genom stadens hamn. Tack vare den vackert orange­färg­ade bron kan cyklister nu på ett smidigt sätt ta sig bort ifrån en del av staden som i stort är ockuperad av gångtrafikanter; Kalvebod Brygge över till Island Brygge.

– Det här området, runt Fisketorvet Shoppingcenter, har haft rörlighetsproblem eftersom det funnits en intressekonflikt mellan cyklister och fotgängare. Cyklisterna måste kunna transportera sig på ett enkelt sätt mellan Kalvebod Brygge och Island Brygge. De använder passagen dagligen och vill förstås ha ett smidigt och säkert sätt att ta sig fram.
Cykelrampen – som fått namnet ”Cykel­slangen” eftersom den ringlar sig fram – är minst sagt effektiv. Den väl tilltagna bredden, fyra meter, gör att många cyklister kan samsas på bron som endast tar 1 minut att åka över. Inte mindre än 12 000 cyklister kommer att passera övergången varje dag.
– Nu kan den danska huvudstadens cyklister utan större ansträngning röra sig genom det här området, samtidigt som de får en spännande och unik upplevelse när de färdas genom det urbana landskapet, säger Dissing+Weitling i ett uttalande.

Annonser:
Annonser