« tillbaka

Humanistisk vision med stortartat uttryck

Text: Anna Nordbeck
Foto: Michael Møllegaard

Precis vid hamnen, med en extraordinär vy över Århusbukten, tornar isbergsliknande byggnader i det som tidigare varit ett industriområde. Med en spektakulär arkitektur blir bostadskomplexet Isbjerget ett landmärke i Århus växande stadskärna.

 

I Århus, Köpenhamns yngre syskon och Danmarks näst största kommun, börjar nya stadsdelar att vakna till liv. I den yttersta hamnen i det gamla industriområdet De Bynære Havnearealer byggs just nu Isbjerget, ett spektakulärt bostadskomplex som har blivit första steget i zonens uppfräschning. Omgiven av vatten på tre sidor blir den iögonfallande byggnaden ett nytt landmärke i Århus spirande stadskärna. Bakom arkitekturen står danska kontoren Cebra och Julien De Smedt Architects (JDS), samt holländska Search och franska arkitekten Louis Paillard. Samarbetet är resultatet av en tävling som hölls för att få bygga på marken, vilken kontoren vann tillsammans med projektets initiativtagare, danska byggherren Tækker Group. Projektledare är Mikkel Frost från Cebra.

– Tækker Group hade två favoritkontor, oss och JDS, och vi blev sedan ombedda att välja varsin utländsk arkitekt till projektet. Vi på Cebra kontaktade holländska Search och JDS valde franska Louis Paillard, berättar han.
Sedan projektets start 2006, har det kantats av en del problem. Pengarna som skulle investeras i bygget var lånade från Island och landets ekonomi kraschade högst olägligt 2008, med följd att Tækker Group var tvungna att dra sig ur. För att få projektet sålt jobbade arkitekterna för att förbättra byggets tekniska lösningar, samt maximera dess kommersiella gångbarhet. Bland annat ökade de lägenhetsantalet, flyttade upp byggnaden till marknivå, och påvisade att komplexet skulle vara fullt möjligt att byggas. Utdelning för mödan fick de ungefär ett och ett halvt år senare, då byggherren Pensiondanmark gick med som investerare.
Eftersom tävlingen bjöd in till en dialog med kommunen på ett tidigt plan, har den också påverkat estetiken i det slutgiltiga resultatet. Bland annat kunde arkitekterna gå runt restriktionen att ha högst sju våningar i bostadshuset. Vissa delar av huset är så högt som 12 våningar medan andra partier endast har en; i genomsnitt blir huset inte högre än sju.
–  Det är helt klart att tänja på gränserna men det gick faktiskt. Hade vi inte haft en dialog med kommunen medan vi designade hade vi nog inte gjort det, på grund av risken att bli diskvalificerad. Så det har varit en ovanlig situation, jag har inte haft ett så nära samarbete med en kommun i ett så tidigt skede tidigare, berättar Frost.
Komplexet består av fyra byggnadshus, placerade i L-formade vingar efter varandra med gatuutrymmen mellan sig. Inspirationen kommer från platsens extraordinära omgivning. För att ta tillvara på så mycket dagsljus som möjligt och få en ultimat utsikt över bukten, är byggnadsvolymerna uppskurna i taggiga linjer. Taken höjer och sänker sig som en bergskedja med toppar och dalar, vilket skapar visuella passager så att vyn kan avnjutas även från bostäderna i den bakre vingen. Det ger också byggnaden en estetik som påminner om flytande isberg.

– Många frågar: varför ett isberg? Men vi formgav bara en byggnad. När vi senare tyckte att den liknade ett isberg valde vi att följa det spåret, säger Frost.
Han berättar att material och färger är omsorgsfullt valda för att förstärka intrycket av en isig bergskedja.
–  Allt går i vitt och blått, och taket och fasaden har samma färg. Så det är inte ett vanligt hus med ett tak utan mer som en massiv skulptur, säger han.
– Det blåa i fönstren svarar mot havet och himlen, medan det vita speglas mot molnen. Befinner man sig i byggnaden dagtid är det enda som finns i hela världen blått och vitt. Det är som att segla vid Cleveland, abstrakt och fantastiskt.
Den sensationella arkitekturen har dock inte stått i vägen för de boendes välbefinnande, som har varit projektets främsta ledord. Snarare har den stimulerat arkitekterna att arbeta med Isbjergets mångfald; ambitionen har varit att inkludera lågprisboende och exklusiva hem i samma byggnad.
–  Det ser ut som en storartad vision men jag skulle snarare säga att det är en humanistisk vision med ett storartat uttryck, säger Frost.
–  Vi har velat ha livskvalitet för de som bor där: så bra förhållanden för så många människor som möjligt. Att det också blir ett landmärke för de som seglar i Århusbukten utanför, har varit sekundärt.
Syftet med att locka alla typer av människor, med olika livssituationer och olika stora plånböcker, har varit att skapa ett livligare och socialt mer diversifierat lokalsamhälle. Byggnaderna ska vara mer som en stadsdel, inte bara bostadshus. På grund av den ekonomiska krisen har arkitekterna dock inte haft möjlighet att utveckla idén så långt som de först önskade. När bygget står klart någon gång i sommar, kommer lägenheterna att vara ganska dyra, med hänsyn till projektets kommersiella aspekt. En del av den ursprungliga visionen syns emellertid fortfarande, vilket Isbjergets geometri har haft en stor del i då lägenheterna varierar mycket i form, storlek och prisklass. I komplexet finns både hyres- och bostadsrätter, samt allt från ”radhus” i två våningar och billigare små lägenheter, till exklusiva takvåningar i husets toppar.
– Det är inte så visionärt som det skulle kunna vara, men det finns en mångfald i husen som är mycket bättre än vad det brukar vara i den här typen av bostadskomplex, säger Frost.
– Det är ju så att om man satsar på att nå tio meter kanske man hamnar på fem, vilket inte är ultimat men fortfarande bra. Så även om man inte når riktigt ända fram kan det fortfarande bli väldigt lyckat, om man har siktat högt från början.

Vad : Flerbostadshus Var: Århus, Danmark Vem: Cebra, Julien De Smedt Architects (JDS), Search och Louis Paillard Area: 22 000 kvadratmeter Färdigställt: 2013
 
Annonser:
Annonser