« tillbaka

Klä världen

Text: Cecilia Öfverholm
Foto: Anders Jungermark, Christian Gustavsson, Max Zambelli, Annica Eklund och Alexander Dahl

TEMA SYSKONSKAP: Från ett traditionellt väveri till ett internationellt designvarumärke. Möt Bolonsystrarna Marie och Annica Eklund.

– Är det gott eller bara hälsosamt? frågar Marie Eklund när hon letar bland tepåsarna.

Om det är förpackningens färg eller form­givning som får henne att ta den det står Detox på är oklart.

– Det rensar väl? Jag behöver verkligen rensa, med tanke på alla e-ämnen man stoppar i sig, säger hon. I dag är inte brasan tänd, mest eftersom det är juni, men vi har ändå sjunkit ner i sofforna och lagt fötterna på var sin puff. Vi är på Björkudden bara några meter från sjön Åsundens kant. I Lake House. På bordet står en stor skål med smågodis.

”Man proppar ju i sig socker”.
– Gud vad härligt att komma hit!

Annica Eklund. Så plötsligt hon dök upp. Inte så konstigt med tanke på att golven i Lake House är täckta av Bolongolv, och att ljudlöst glida in är fullt möjligt.

Snart öppnas ytterdörren igen. Marcus Fairs, grundare och chefredaktör för Dezeen, spenderar några dagar i huset tillsammans med sin fru.

”Just enjoy! It’s your house, we are guests in your house now! Remember!” ropar Marie när Marcus och hans fru går upp till övervåningen för att vila sig i form inför kvällens middag med Form Us With Love som kommer att fylla långbordet på glasverandan.

– Vi har otroligt mycket besök i Ulricehamn, och vi vill erbjuda en äkta känsla av gästfrihet och det familjära som har varit en naturlig del av vår uppväxt och också blivit en stämpel för hur vi driver Bolon, säger Annica.

Annica och Marie passerade Björkudden på sjön varje sommar när de var små. När huset blev till salu var det självklart att de köpte det. Efter en varsam renovering är det bland annat här som Bolons kunder och samarbetspartners träffas och umgås. Bolon jobbar med en egen kock och husets gäster följer med på fiske, svampplockning, eller vad som nu står på kockens lista för dagen.

”The sense of peace of Björkudden puts you in a position to be more creative, then the nature and the colors do the rest” skriver Odile Fillion och Ernesto Mistretta från arkitektkontoret Jean Nouvel Design i Paris i husets välfyllda gästbok.

Huset är också en tillgång för Bolons personal som ofta åker hit för att hitta ny energi och kreativitet. Vackra material och lugna naturfärger får alla att trivas. Vägen till Lake House verkar gå mitt ut i ingenstans, där skogen tätnar och mörkret faller.

– När vi skulle ta hit internationella gäster en vinter, var vi tvungna att ringa dem när de satt i taxin från flygplatsen, så att de inte skulle tro att de blev bortförda av taxichauffören, berättar Annica.

”What a privilege to stay in The Magic Box by the lake. So beautiful. Thanks… also for a real insight into the inner workings of Bolon” skriver Ilse Crawford och Hugo Macdonald på Studioilse i London.

Generositeten och gästfriheten ligger i familjen Eklunds dna. På gården där de växte upp har alltid familjen samlats och det var just vid ett sådant tillfälle som formerna för gästhusen tog fart. Det var en sorglig kväll, den sista middagen innan gården skulle säljas och spekulanter stod på kö.

– Vi var lite ledsna, för vi har ju tillbringat större delen av våra liv på gården. Och våra barn älskar det. Vi har firat alla jular där, säger Annica.

Hon hade precis flyttat till Stockholm och hennes eget hus, Urban House, mitt i Ulricehamn, stod tomt.

– Men sen när vi var klara med middagen var vi glada igen för då hade vi beslutat att göra om gården till ett Bolon-gästhus så att våra gäster kan välja själva hur de vill tillbringa tiden här: om man vill vara i Urban House, Lake House eller Farm House, i stan, på landet eller bland hästar, säger Annica.

– Vi vill alltid addera något till besöket hos Bolon. Det är inte bara fabriken, utan ett mervärde, upplevelser, kultur och historia, säger Marie. Deras resa med Bolon startade för 13 år sedan. Då tillverkade familjeföretaget campinggolv, men drevs utan strategi, affärsplan eller varumärkestänk.

– Annica och jag var ju inte intresserade av camping.

Marie såg sin framtid inom mode och använde världen som sin hemmaarena. Annica valde ridsporten och blev framgångsrik ryttare. Eftersom hon var kvar i Sverige började hon jobba deltid för familjeföretaget. Så småningom tänkte även Marie att hon kunde närma sig fabriken.

Tillsammans såg de synergier i att föra samman den internationella catwalken med den mer jordnära tillverkningen av campingmattor.

– Mamma och pappa lät oss skapa en posi­tionering, en kommunikation och ett varu­märkestänk, säger Annica.

Det var självaste Armani som utan att veta om det gav systrarna en chans att tala om för världen att Bolon var ett designvarumärke att räkna med. Det var under en resa i Italien som Marie bläddrade i en Armanikatalog. Bilderna hade tagits hemma hos Giorgio Armani och kläder och skor presenterades på ett svart golv: Armani hade, utan Bolons vetskap, köpt ett eget Bolongolv, och dessutom använt det i sin marknadsföring.

– Plötsligt blev lättare att presentera vår nya långsiktiga plan när vi hade honom med oss, säger Annica.

Sedan dess har de bjudit in designvänner att samarbeta med Bolon, vilket har gett en enorm uppmärksamhet i hela designvärlden. Missoni, Jean Nouvel, Cappellini, Jaime Hayon, Altewai Saome, Paul Smith, Tom Dixon, Doshi Levien för att nämna några som numera ingår i Bolons familj.

– Vi fattar inte riktigt att det har gått så bra. Vi ser oss fortfarande som stalltjejerna som käkar knäck och går i skitiga stallkläder, säger Marie.

 

1949 startade farfar Nils-Erik Eklund sin första verksamhet i Stockholm: varje dag på väg till sitt arbete passerade han en fabrik som gjorde förkläden och dukar i vinyl. Spillet slängdes utanför byggnaden, vilket gav Nils-Erik en idé. Han frågade om han fick använda materialet och snart hade han startat ett företag som vävde trasmattor i Bomull och Nylon – Bolon.

Sonen Lars tog över och efter familjesomrar med husvagn utvecklade han Nils-Eriks tras­mattor till campinggolv för förtält. Verksamheten tog fart 1971. I drygt 30 år drev Lars och Monica Bolon tillsammans med ett 40-tal anställda, en bullrig vävstol i Ulricehamn och 65 miljoner i omsättning. I dag ser fabriken helt annorlunda ut. I en ny hangar står nya vävstolar, och under de senaste fem åren har Marie och Annica investerat 150 miljoner kronor i en ny maskinpark och ny teknologi, och på bolon.com kan man skräddarsy sitt eget designgolv. Företaget består i dag av drygt 100 anställda och omsätter 286 miljoner kronor.

– Det var en enorm satsning när vi tog hem backingen, säger Annica och berättar att backing är golvens underlag som själva väven appliceras på.

Backinganläggningen är 80-90 meter lång, och när initiativet togs att ta hem även denna del i produktionen, visste ingen egentligen hur man gjorde, men beräkningar visade att det var rätt beslut och idag finns en stor kapacitet
i produktionen.

– Vi kan än i dag fnissa åt det och fråga oss hur vi vågade.

Det prasslar om ett godispapper.

”Herregud, när man väl börjar… mmmm sen är det kört”.

”Det tar en vecka att bli av med sockerberoendet. Man borde ju utsätta sig för det”

De återkommer till hur de är stöpta i samma form och hur de ofta tycker lika.

– Det är ju också tunga, viktiga frågor och då är det skönt att vara två, säger Annica. – Vi tröttnar inte på varandra för vi hinner aldrig umgås! säger Marie.

De har många adjektiv att beskriva varandra och Annicas vd-titel och Maries som kreativ chef skulle kunna bytas lite hur som helst. De är beroende av att ha varandra nära.

– Vi växte i princip upp i en hästbuss, tävlingsinriktade redan då, säger Marie.

– Vårt hem var alltid öppet, en tajt sam­manhållning i familjen, så är det än i dag, säger Annica.

Och de har förmågan att föra det vidare till sina gäster som vittnar om handståendetävlingar, matlagning, joggingturer och en känsla av att vara hemma.

”It is always a joy and feeling of home to be at Björk­udden” skriver Mark Andrews, Tag Asia i Singapore.

Nu ligger redan nästa femårsplan färdig.

– Vi klär golven med Bolon, men i framtiden har vi nya affärsområden: vi klär möbler, väggar… Dress the world! säger Marie.

– Du ser puffen där, den är av Bolon, säger Annica.

– I framtiden blir det mer överraskningar, säger Marie.

De har anställt en person som enbart ska arbeta med gästhusen och eventen, de har köpt en vingård i Italien, Villa la Madonna, bara två timmar från Milano, de pratar om en Bolonrestaurang, och möjligheten att hyra ut sina gästhus till designföretag.

– Idag är de ju bara för våra kunder och gäster, men vi kanske kan öppna upp dem för andra i framtiden, säger Marie.

– Mötena är viktiga i den här världen. Vi skapar platser där man mår bra, har trevligt tillsammans, byter värderingar och skapar relationer. Det blir långsiktiga relationer som skapar förtroende även i affären, säger hon.

Ulricehamn fortsätter att vara navet, kärnan, väveriet.

– Nu väver vi golv. Sedan får vi se vad vi väver!

Vad : Bolon Var: Ulricehamn Verksamhet: Design och tillverkning av golv Historia: 1949 Nils-Erik Eklund startar Bolon som tillverkar trasmattor av textilspill. 1967 Lars och Monica Eklund tar över verksamheten. 1970 Produktutveckling med förtältsmattor till husvagnar. 1993 Tillverkning av heltäckningsmattor av vinyl. 2003 Annica och Marie Eklund tar över verksamheten. 2003 Upptäcker att Armani använder Bolon. 2006 Elliptisk tråd introduceras. 2010 Introducerar mjukgörare baserad på förnybara råvaror från växtriket och lanserar Botanic-kollektionen. 2012 Förlägger all produktion och alla funktioner till Ulricehamn. 2012 Konceptet Designer Friends tar fart med projekt med Missoni och Jean Nouvel. 2014 Alla Bolon-kollektioner tillverkas idag helt utan tillsatta ftalater. 2015 Genombrott för nya kollektionen Flow av återvunnet material. 2015 Ny produktionsanläggning. Grundare: Nils-Erik Eklund Nuvarande ägare: Annica och Marie Eklund. Utmärkelser: Red Dot Design Award, Good Design Award, Universal Design Award, Design S Award, German Design Award, Beautiful Business Award, FX Surface of the Year Award, Mixology Product of the Year, Stora Exportpriset 2014. Hemsida: www.bolon.com
 
Annonser:
Annonser