« tillbaka

Krutet på rätta stället

Text: Cecilia Öfverholm
Foto: Åke E:son Lindman

Bara namnet Identity Works sätter ribban högt när det gäller hur varumärket ska uppfattas. Elding Oscarson la sin hand vid företagets nya kontor.

Ibland är det inte helt klart hur saker och ting blir till och vad det är som gör att matchningen blir så där perfekt. Men när varumärkesbyrån Identity Works skulle byta kontorslokal, och letade efter rätt arkitekt som kunde läsa deras behov och karaktär, föll valet på Elding Oscarson. Ett alldeles förträffligt beslut. Med en tajt budget och en ännu tajtare tidplan skulle Gustaf Karlsson och Johan Oscarson transformera en ordinär kontorsyta till ett kontor med en tydlig ateljékänsla, som fungerade för flera olika arbetssätt.

– Det fanns en ambition hos Identity Works att göra något, och de brydde sig verkligen om hur de hade det på arbetsplatsen. De hade gjort ett ganska gediget arbete för att ta reda på hur de skulle arbeta, sitta, hur det skulle se ut och så vidare. Det var kul att det fanns ett så stort engagemang, säger Johan. Lokalen ligger i Centrumbyggnaden i hörnet av Kungsgatan, Sveavägen och Malmskillnadsgatan i Stockholm, ett kontorshus ritat av Cyrillus Johansson mellan 1929 och 1931. Tegelfasaden med de liggande, spröjsade fönstren är karakteristiskt och välkänt i det vältrafikerade gatuhörnet. Utvändigt har byggnaden fått behålla sitt utseende men invändigt är det mest de vackra fönstren som fortfarande avslöjar den ursprungliga arkitekturen. Identity Works behövde tre typer av arbetsplatser, ateljén som de gillade så mycket och konferensrum som speglade företagets öppenhet, men som också kunde anpassas till strängare sekretesskrav.

– Vi gillade miljön, och förstod att de ville åt ateljékänslan. Det skulle kännas att det var en kreativ miljö, men ändå ganska rått och enkelt. Vi tittade på hur vi skulle kunna skapa samband mellan rummen, och stödja den här känslan, säger Johan.

Elding Oscarson öppnade upp kontoret så mycket som möjligt och arbetade med öppna slussar med mjuka, flytande gränser mellan kontorets olika zoner. Den gamla laminatparketten åkte ut, och in kom en en­färgad linoleummatta. Ut åkte också de glasade konferens­rummen, och i stället boxades konferensrummen in och fick stora fönster invändigt, där det största konferens­rummet intill receptionen fick fri siktlinje genom kontoret ända in i ateljén.

– Vi jobbade mycket med receptionen och lobbyn. Det skulle kännas mer
som ett hotell – öppet och välkomnande och med en orientering mot gatan,
säger Johan.

Det stora konferensrummet kläddes utvändigt med en heltäckande bokhylla. Den har gett kontoret dess karaktär, och fungerar som en display över vad företaget arbetar med. Men hyllorna fylls inte bara med en mix av företagets produkter och förpackningar, utan här får medarbetarna också ställa ut privata alster. Hyllans utseende förändras hela tiden; här är ordning och reda och en plats som speglar företagets identitet.

– Vi var tvungna att välja var vi skulle lägga krutet för att få maximal effekt. Hyllan är gjord i MDF. Vi har också öppnat upp innertaket för att exponera installationer, och tillsammans med enkla armaturer och ytskikt skapat en rå känsla. Matbordet, arbetsborden och mötes­borden är ritade av Elding Oscarson, liksom hyllan och fönsterpartierna. Här finns inga standardprofiler på varken glas eller dörrar, vilket bidrar till en genuin känsla.

– Vi gillar själva utförandet, det är extremt viktigt ända ner på detaljnivå. Det har också varit viktigt för Identity Works. Budgeten och tiden – hela projektet var tvunget att bli klart på cirka tre månader – var de största utmaningarna.

– Vi tvingades kondensera våra idéer, och det kan jag tycka blev lyckat i det här projektet. Vi lyckades lägga energi på rätt saker, säger Johan.

Kategori: Kontor Projekt: Identity Works Adress: Stockholm Arkitektkontor: Elding Oscarson Färdigställt: 2016 Foto: Åke E:son Lindman
 
Annonser:
Annonser