« tillbaka

Lek med gråskalan

Text: Kerstin Parker

Det nederländska modehuset Viktor & Rolf har öppnat sin första flaggskeppsbutik i Paris, på den exklusiva shoppinggatan rue Saint-Honoré. Interiören, som har formgivits av Pierre Beucler och Jean-Christophe Poggioli från franska studion Architecture & Associés, präglas av motsägelsefulla uttryck.

Inredningen är rymlig och intim, rigorös och grafisk men samtidigt mjuk då såväl väggar som golv och möbler är täckta av grå filt. Den uniforma helheten definierar och reflekterar modemärkets designkoder av konceptuell glamour, provokativ sömnad, rebellisk sofistik och oväntad elegans.

Architecture & Associés fick i uppdrag att skapa en diskret design och den gråa bakgrunden valdes då den är neutral och får produkterna att sticka ut. Formgivarna beskriver miljön, som både är textil och arkitektonisk, som en surrealistisk upplevelse. Det finns nyklassiska inslag med välvda former

längs med väggarna och en kolonnad av bågar som ramar in trappan till nedre plan. Bågformerna skapar skuggor som bryter upp det monokroma formspråket och filtmaterialet dämpar sorlet och förstärker den intima känslan på den 650 kvadratmeter stora ytan.

Butiken öppnade i december 2013 vilket sammanföll med Viktor & Rolfs 20-årsjubileum och återgång till haute couture. Formgivarnas strävan har varit en smak för det paradoxala: ”En påfallande värld där allas begär och fantasier kan förverkligas i det vi gör.” Det enhetliga materialet markerar en okonventionell användning av textil och rymd vilket i sin tur ger en ny uppfattning av ytan. Den avantgardistiska designen, med liknande teknik som så kallad spökarkitektur, innebär att en ny kod har introducerats med referenser till modehusets framtida expansion.

Annonser:
Annonser