« tillbaka

Måttligt svenskt i Sydkorea

Text: Frida Jeppsson Prime
Foto: Acne Studios

Svensk kultur värdesätter måtta och diskretion, menar London­arkitekten Sophie Hicks. Men flaggskeppsbutiken hon har ritat för Acne Studios utstrålar något helt annat, samtidigt som det svenska är påtagligt både fysiskt och metaforiskt genom hela konceptet.

Ska man jobba med varumärken är det grundläggande att man verkligen förstår dess etos och karaktär, menar den smått legendariska arkitekten Sophie Hicks. Hon har sitt kontor, Sophie Hicks Architects, i hjärtat av London nära Notting Hills Portobello Road, och de har precis färdigställt Acne Studios nya flaggskeppsbutik i Seoul i Sydkorea. Sophie är en fascinerande karaktär med rötter i modevärlden, bland annat som moderedaktör för tidningar som Tatler och brittiska Vogue, innan hon skolade om för att bli arkitekt mot slutet av 1980-talet.

Projektet med Acnebutiken startade för ett och ett halvt år sedan och innebar grundlig research av Sverige och svensk kultur, såväl som av varumärket. Sophie berättar:

– Jag blev ombedd att ta fram ett butikskoncept för Acne, och butiken som låg närmast i tiden var den i Seoul, för där hade man redan skrivit kontrakt. Projektet växte dock snabbt och blev större än någon av oss inblandade kunde ana. Lokalen de utsett från början var nämligen för nedgången och därför opassande för ändamålet – i alla fall för en lyxbutik. Så det blev ett nybygge.

Att det blev en ny byggnad, placerad i ett distrikt med otaliga lyxbutiker på snirkliga gator, innebar att det inte fanns många begränsningar för arkitekterna. De kunde ta ut svängarna och skapa en komplett miljö som ur alla aspekter
motsvarar de värden som Acne står för. Sophies bild av Acne var att det är svenskt, så klart, plus något mer.

– Jag kom fram till att kombinera en slags svensk måttlighet med en slagkraftig attityd som jag såg i varumärket. Jag reste till Göteborg och Stockholm och studerade Jonny Johansson och hans team och försökte ta åt mig så mycket information och inspiration jag bara kunde. Jag hade aldrig tidigare varit i Skandinavien, så man kan säga att jag hade helt fräscha ögon inför kulturen jag skulle tolka och försöka förstå.

Sophie berättar bland annat att hon studerade svensk design- och arkitekturhistoria, förälskade sig i Asplunds Skogskyrkogård och försökte förstå sig på människorna i Sverige. En slutsats hon drog var att den svenska glesbygden påverkar människorna och gör dem annorlunda jämfört med vad hon är van vid, ett hektiskt London. Men hur återspeglas det i arkitekturen?

– Denna butik har ett visst mått av blygsamhet över sig, vilket finns i svenskarnas karaktär, om man generaliserar. Byggnadens exteriör är inte skrytsam, på ett sätt. Men på ett annat sätt är inte Acne typiskt svenskt, så det finns ett element av kaxighet i exteriören också, som AC-aggregatet på taket vilket är ganska vågat. Interiört är ljuskvaliteten inspirerad av det friska och klara dagsljuset som jag upplevde i Sverige. Alla väggar släpper in dagsljus, eftersom de är semitransparanta i polykarbonat. Det gör ljuset riktigt mjukt! Det känns nästan som en annan värld där inne. Man kan inte se ut, se Sydkorea. Så på ett sätt är det även en väldigt omfamnande värld, på grund av ljuset. Jag insåg inte att det skulle bli så bra, det är otroligt, som om man är uppe bland molnen. Som att titta ut genom ett flygplansfönster, du vet den känslan!

Euforin är nästintill fysiskt påtaglig när Sophie pratar om butikskonceptet och arbetet bakom. Det blir tydligt att ljuset är den röda tråden, vilket kommer från blottade lysrör i taket som är dimrade genom metallgaller. Beslutet att inte använda några spotlighter över huvud taget har att göra med den svenska demokratin.

 – Ljuset i butiken är väldigt jämnt. Vi testade mot slutet av processen att lysa upp trappan med en riktad spot, men vi kände instinktivt att det bara var fel. Jag ville ha ett väldigt generellt ljus, men visste till en början inte varför.

– Jag upplever det svenska folket som väldigt demokratiskt, alla har samma värde och det är ett av de mest jämlika länderna. Vi är mer hierarkiska här. Jag kände därför att spotlighter var fel och insåg att om man lyser upp endast en vara och inte varan bredvid den, säger den ju till skorna eller väskan bredvid att de inte är lika bra. Det tog ett tag innan polletten föll ned, men nu förstår jag och det känns helt rätt.

Acnebutiken är långt ifrån det första butikskonceptet som Sophie Hicks Architects har tagit sig an. I portfolion finns ett flertal Chloé-butiker världen över, såväl som ett antal flaggskepp för samma märke. De har gjort Yohji Yamamotos flaggskepp i Paris och ett par Paul Smith-butiker. Det måste finnas en dragningskraft till att arbeta med varumärken av denna rang, har det kanske med bakgrunden inom mode att göra?

– Rent generellt är det en extremt konkurrensutsatt värld inom butiksinredning. Alla försöker vara originella och krossa konkurrenten, men väldigt få lyckas. Och ska man vara helt ärlig finns det väldigt lite originalitet. Men jag älskar att lösa problem, och det är i princip omöjligt att få ett märke att stå ut och skilja sig från ett annat. Det finns bara ett visst antal sätt som man kan placera en handväska på en hylla.

– Men det är intressant att arbeta för ett varumärke. Vad man måste göra är att verkligen studera och förstå vad märket är och står för. Ofta vet kunderna inte det själva, de gör saker instinktivt. Men jag måste förstå. Jag var tvungen att veta vad som var svenskt, och vad som var Acne i en svensk kontext.

Sophie avslutar med att berätta om den invigningsfest som hölls när butiken öppnade.

– Det var asroligt. Koreaner vet verkligen hur man har skoj på en fest! Acne hade bjudit in konstnärer och drag queens som gjorde alla möjliga sorters performance … Det var helt galet!

Det svenska, som Sophie talar om, kan upplevas såväl metaforiskt som fysiskt i byggnaden. Väggarna kantas av kall och rå gjuten betong, med ett mönster taget från de trädäck som kantar den svenska skärgårdens öar. Betongstrukturen som utgör butiken är helt separerad från väggarna i polykarbonat som omger den, ”den sitter som i en elegant presentationsbox” skriver Sophie i projekt-beskrivningen. Byggnaden i sig är rektangulär i två våningar och taket hålls uppe av fyra par betongkolumner. Runt en av dessa snirklar sig en trappa med samma råa betongstruktur som väggarna har. I Sophies beskrivning står det fortsättningsvis att: ”Utseende kan bedra. Så fort man gör entré inser man att det kanske bara är en box, men samtidigt så är det en box som gömmer ett bastant, ruvande betongmonster.”

Orden ”djärvt och slagkraftigt” i kombination med ”modest och måttligt” stöter man inte på varje dag, men i detta fall bidrar de till ett tydligt narrativ. Med det sagt är Acne Studios flaggskepps-butik i Seoul långt ifrån schizofren. Här är det naturligt att mjuka kläder visas mot en fond av kall och reflekterande metall. Det är i denna ambiguitet som byggnaden får mening, kanske i likhet med oss introverta svenskar som bär Acnes aw15-kollektion med budskap som ”Gender equality” och ”Radical feminist”, utan att egentligen vilja eller mena att ta ställning.

Vad : Butikskoncept Var: Seoul, Sydkorea Vem: Sophie Hicks Architects Ljusdesign: Arup Färdigställt: 2015
 
Annonser:
Annonser