« tillbaka

Notigt med färgsättning

Text: Cecilia Öfverholm
Foto: Note Design Studio

Note förvandlar stora, vita salar till ett hem för en familj.

Det kan dröja innan Svenska Akademiens ordlista listar ordet notigt, eller note-igt, men det är fullt möjligt att det blir verklighet ju fler personer som upptäcker designstudion Notes alldeles särskilda fingeravtryck: mjukt, varmt och kontrastlöst. Vem faller inte pladask för denna magiska harmoni?
– Ofta blir det rosa och aprikosa toner, det gillar vi alla här, säger inrednings­arkitekten Sanna Wåhlin på Note Design Studio när vi träffas för en kopp kaffe och ett samtal om projektet Hidden Tints.
Namnet speglar precis vad projektet har handlat om: gömda och glömda färgtoner som uppdagades när Note och framför allt Sanna började arbeta med att omvandla ett kontor till ett hem. Uppdragsgivaren gav Note stor frihet att omvandla stora, vita salar, utan varken kök eller badrum, till ett hem för en familj.
I fastigheten från 1800-talet fanns en hel del detaljer att värna. Vackra trägolv, ornament i form av stuckaturer och snickerier. Samtidigt behövdes en helt ny planlösning med ett master bedroom med tillhörande badrum, ett stort kök, ett barnrum, ytterligare ett badrum, sociala ytor och en tvättstuga.
– Jag funderade på vad som skulle bli kärnan i vårt koncept. I våningen fanns tre kakelugnar som alla var speciella på sitt sätt. En brun, en grön ganska pangig och en benvitrosa, lite balettkjolsaktig. Alla de färgerna vill jag återanvända, säger Sanna.
En dag när hon sprang runt med sina färgkartor och snickarna letade efter en stam i husets väggar stötte de i stället på en gömd skatt som skulle göra hela färgpaletten komplett:
– De öppnade upp en vägg och hittade en gammal igensatt dörr, från tiden då huset byggdes. Den hade kvar sin originalfärg och var senapsgul, och i och med det fick vi hela skalan att jobba med, säger hon.

Våningens stuckaturer och vackra detaljer bevarades. Samtidigt växte behovet av att förtydliga inslaget av nya element så att dessa fick en helt egen identitet. Det gällde exempelvis två nya väggar, en i anslutning till sovrummet och dess walk-in-closet, och all ny förvaring.
– Vi ville inte störa det som redan fanns där och allt vi har tillfört har därför placerats i mellanrummet mellan de gamla ornamenten och snickerierna. Det saknas till exempel socklar i förvaringen för att vi inte vill skymma de vackra golvlisterna, och skåpen står fritt på golvet.
De gamla golven har slipats och i sovrummet ligger en parkett med kvadrat­iska mönster som har fått inspirera till de nya elementens uttryck. Alla skåp och nya väggar, badrummet och en ny hall har markerats med kvadrater i antingen 60 x 60 eller 30 x 30 centimeter.
– Det var lite pirrigt att ta sig an en så gammal och vacker våning. Det har varit en balansgång mellan att ta hänsyn till ett arv och samtidigt klä platsen i ny skrud, säger Sanna.
I det här fallet visste uppdragsgivaren mycket väl vem han vänt sig till. Förutom att han visste att han skulle få ett hem som badade i färg valde han också en del möbler från Notes kollektion.
– I dag är våningen är en otroligt skön plats att vara i. Vi lämnade ingenting åt slumpen. Där det är tomt är det meningen att det ska finnas space, säger Sanna.
Hela projektet från sterila salar 
med spotlightskenor i taket till ett 
samspel mellan färgtoner tog ungefär 
ett år. Riktigt notigt.

Kategori: Inredningsarkitektur Projekt: Hidden Tints Adess: Grev Turegatan 50, Stockholm Arkitektkontor: Note Design Studio Yta: 200 kvm Färdigställt: 2017
Annonser:
Annonser