« tillbaka

Skoluppgift fick Red Dot

Text: Mats Almegård

Det sägs att man inte behöver uppfinna hjulet igen. Detsamma torde gälla skräpkorgen, eller soptunnan – är inte det redan gjort?

Kanske inte. Eller särskilt inte om man tittar på DropBuckets framgångsstory: engångssoptunnan som gjort ett magnifikt segertåg hemma i Danmark och även ute i världen. Och snart kommer den till Sverige.

– Tetra Pak har köpt DropBucket till sina evenemang i Sverige. Den svenska marknaden är nästa att satsa på, säger den ena av grundarna Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe till Rum.

Ursprungligen handlade det om ett skolprojekt. Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe och Marie Stampe Berggreen studerade båda Design og Innovation vid Danmarks Tekniske Universitet och tillsammans designade de en ny skräpkorg, tänkt att användas vid festivaler och andra stora utomhusevenemang. De båda unga tjejerna lämnade dock inte bara in produkten till sin lärare, utan anmälde sig också till några innovationstävlingar – och i maj 2013 belönades de med en andraplats i tävlingen Innovationsprisen i Århus. Redan samma år testades produkten i skarpt läge, på den inte helt okända Roskildefestivalen.

DropBucket är en soptunna i papp med en tunn plastyta (PE-liner) som gör den vattenavvisande. När tunnan är full rymmer den 114 liter skräp – och då pressas hela tunnan med innehåll ihop eller bränns. Denna engångssoptunna är inte bara smart, den ser också bra ut. Just kombinationen av form och funktion resulterade i ett av världens mest prestigefyllda designpriser: Red Dot Design Award: Best of the Best.

– Vi hade aldrig kunnat föreställa oss att en simpel papp-papperskorg kunde vinna
världens finaste designpris. Vi är verkligen överväldigade och fortfarande i chock, säger Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe.

Vad : Papperskorg Vem: Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe och Marie Stampe Berggreen
Annonser:
Annonser