« tillbaka

Sverige – hallåååå?

Text: Susanne Helgeson

Milanotider stundar och jag undrar stilla vad Sverige som nation har att bidra med internationellt.

Avsaknaden av bilden av oss som betydande för utvecklingen av design- och formfrågor ter sig sorglig, inte minst med tanke på vad vi har presterat historiskt. Vad har vi i dag att tillföra utöver några trevliga typer och nya stolar?

De senaste rätt många åren känns det som att någon alldeles för sent kläckt ett krystat tema vars paraply ett gäng formgivare och producenter fått betala alldeles för mycket för att stå och huttra under. Visst gäller business under Salone del Mobiles påkostade, för en vecka uppbyggda glitterfestival, men jag minns med en rysning förra årets satsning Swedish Design Goes Milan där ihåligheter som ”stärka bilden av design­landet Sverige” och ”många utländska besökare vill också shoppa i svenska designbutiker” haglade från organisatörer som Business Sweden och Visit detsamma.
Om design är en av de styrkor som bygger varumärket Sverige, som också hävdades, måste vi göra den mer samhällsrelevant än bara en ”kreativ näring”.

Vi måste anknyta till aktuella, viktiga frågor och inte vara rädda för att uppfattas som politiska. Tvärtom borde vi ta tillfället i akt och stötta vår modiga utrikesminister. Svensk designbransch för Raif Badawi … mot kriget i Syrien … för ryska hbtq-rörelsen … mot ohållbar konsumtion …

Vågar vi inte vara fullt så rättframma kan man alltid liera sig med andra, lite lagom provokativa: Krymp Arkdes cykel­utställning och visa den tillsammans med Fredrik Gerttens Bikes vs. Cars. Eller ”Systerskap, solidaritet och feminism – Sverige presenterar DNK, Den Nya Kvinnogruppen” (nu på Gustavsbergs konsthall). Alternativt knyta an till den hög­aktuella utredningen Gestaltad livsmiljö och helt sonika formulera den centrala frågan:
”Hur kan en politik för arkitektur, form och design motverka utanförskap, ohälsa och minskat samhällsengagemang?”
Kort sagt ska Sverige tillföra nya insikter, etik och moral. Inte minst i tider när ”svenska” Ikea viker sig för ryska antigaylagar. Ambitionen bör vara att bryta igenom bruset med något som verkligen betyder något. Tiden är för knapp för annat.

Annonser:
Annonser