« tillbaka

Tillbaka till framtiden

Text: Ellinor Thunberg
Foto: CRAB Studio och Richard Bryant

Något har landat bland tallarna vid Arts University Bournemouth på den engelska sydkusten. Den blå skapelsen ser ut att vara från yttre rymden, men är i själva verket CRAB Studios nya ateljé för konstskolan.

En dag kom ett brev från Arts University 
Bournemouth på posten till Cook Robotham Archi­tectural Bureau Ltd eller CRAB Studio, som den oftare kallas. Kontorets ena ägare Sir Peter Cook, tillika alumn på skolan, fick frågan om de ville rita en ny teckningsateljé.

– De ville ha en byggnad som kunde användas av alla fakulteter och som också kunde hylla och upprätthålla traditionen att teckna för hand. Den har används flitigt sedan öppningen i februari i år, säger Sir Peter Cook, chef och en av grundarna av arkitektkontoret CRAB Studio som han driver tillsammans med Gavin Robotham.

I mars stod ateljén klar och sägs vara den första dedikerade teckningsateljén som byggts på hundra år i Storbritannien. Royal Institute of British Architecture (RIBA) har kallat den ”en byggnad som passar sitt syfte perfekt; en plats för teckning som bjuder in till att teckna.” Projektet fick i år utmärkelse både i RIBA National Award och RIBA South West Award.

Utsidan är blå och insidan är helt vit. Där det yttre är busigt och oförutsägbart är det inre lugnt, avskalat och format runt naturliga ljusinsläpp.
– Det hade kunnat bli en box med naturligt ljus från norr, men faktum är att jag ville att det skulle vara lite fräckt. Den grundläggande formen kom på ungefär en dag.
Med papper och penna skissade han dimen­sionerna. Det huvudsakliga ljusinsläppet kommer från ett 30 kvadratmeter stort cyklopliknande fönster. Till det adderades ett extra överfönster för att öka ljuset längre bak i lokalen och totalt finns fyra naturliga ljuskällor, inklusive en entrédörr i glas och ett långsmalt ljusinsläpp under en bänk längs ena sidan.

– Att basera det på stora fönster är inte taget ur luften. Det är inget originellt, om du har en ateljé så vänder du den mot norr. Men jag lutade fönstret och höjde upp det från golvet ovanför huvudhöjd. Det ska inte finnas några distraktioner, det enda du ser är tallarna. Det funkar väldigt bra och dessutom är just tallarna typiska för Bournemouth.

Just att inte skapa distraktioner på insidan var något som Sir Peter jobbade löpande med. Han beskriver det som lite av en utmaning att hela tiden gå tillbaka till det enkla och lugna, eftersom det lätt vill adderas detaljer i processen. Själva innerskalet är gjort av glasfiberförstärkt gips vilket ger möjlighet att helt spegla utsidans böljande form.

Till en början tänkte de göra utsidan i trä och zink. Men när de fick upp ögonen för ett holländskt företag som gör byggnader helt i stål fastnade de för det sömlösa uttrycket. Konstruktionen byggdes upp som en fullskalig modell på ett skeppsvarv i norra Tyskland innan den monterades ner och kördes på lastbil till England. Ytterskalet består av 17 stålpaneler i en monocoque-konstruktion som svetsats ihop till en helhet.

– Det är kul att det ser ut som att den landat från någonstans. Det är andra gången jag gör en sådan byggnad, den första är Kunsthaus i Graz som alla tyckte såg ut som att den var från rymden. På ett sätt är det här den yngre kusinen, det är en annan konstruktion men den är också blå, säger han och medger att han har en särskild kärlek till färgen.
Sir Peter säger att hans arbete ibland provocerar och erkänner i samma veva att han stör sig på tråkiga byggnader, något som han tycker att det byggs en hel del av just nu. Men det är nästan omöjligt att inte dra på smilbanden när man ser Drawing Studios blå siluett titta fram på campus.

– Vi vet från Graz att folk ibland är skeptiska i början, men sedan gillar de den. Nu finns byggnaden på frimärken och allt möjligt. Det här är Bournemouths version.

Kategori: Ateljé Projekt: Ateljé på Arts University Bournemouth Adress: Poole, Dorset, Storbritannien Uppdragsgivare: Arts University Bournemouth Yta: 170 kvadratmeter Färdigställt: 2016
 
Annonser:
Annonser