« tillbaka

Tungt intryck

Text: Mats Almegård

När Jonas Bohlin lanserade Concrete på Möbelmässan 1982 hävdade möbelföretaget Källemo i sin produktbroschyr att han hade ”gestaltat en stol som har en plats i möbelkonstens historia”.

Mycket riktigt blev det så. Betongstolen som ursprungligen skapades av Jonas Bohlin för Konstfacks examensutställning 1981 tillverkades visserligen i en begränsad upplaga om 100 exemplar, men som Nationalencyklopedin skriver blev den ”en symbol för 1980-talets ironiska postmodernism”.

Frågan är om det femtio kilo tunga norsk-danska samarbetet Untitled (Concrete Chair) blir ett lika omtalat konst- och designhistoriskt objekt. Den görs endast i ett exemplar och precis som med många andra designobjekt från danska New Works balanserar den elegant just i skärningspunkten mellan konst och funktionell design.

Stolen är framtagen i samarbete med den norske konstnären Magnus Pettersen som är utbildad vid Kingston University och Central Saint Martins i London. Som konstnär experimenterar han ofta med olika material och koncept. Denna gång var tanken mer än funktionell: att skapa ett stycke konst förklätt till stol (men som givetvis går att sitta på).

Vad : Möbel Vem: New Works och Magnus Pettersen
Annonser:
Annonser