« tillbaka

Varken dambyxor eller herrskjorta

Få saker är fortfarande så könskodade som hur vi klär oss. Det handlar som bekant om mer än att kvinnor bär byxor och män tajta tröjor.

I butikerna dras de flesta av oss automatiskt till ”rätt” avdelning, dam- eller herr. Nu utmanar anrika varuhuset Selfridges denna djupt rotade uppdelning med en avdelning kallad Agender, med designern Faye Toogood som avsändare. Metallramar skapar arkivliknande utrymmen där plaggen hänger i resegarderober eller ligger i kartonger. Alla loggor har dolts med maskeringstejp och kläderna har fått nya identiska märkningar.

Som en del i kampanjen har också skyltfönstren på Oxford Street blivit av med sina dockor, och klädesplaggen får bära upp sig själva, alternativt finna sig staplade i högar. Förutom i London kommer även varuhusen i Birmingham och Manchester snart att erbjuda könsneutral shopping.

– Det handlar inte om att utnyttja någon rådande trend, säger Linda Hewson, creative director på Selfridges, i ett pressmeddelande. Snarare om att öppna upp för ett nytt tänkesätt som svarar mot en kulturell förändring som sker just nu.

Vad : Inredning Var: London, Storbritannien Vem: Faye Toogood Text: Katarina Andersson
Annonser:
Annonser