Juninumret ute

Juninumret av Rum har förmodligen precis landat i era brevlådor och ute på kontoren. Vi vill passa på att slå ett extra slag för vår grymma omslagsfotograf Andrea Lo Bianco, 24 år från Turin i Italien. Hans projekt Graphic Landscape är ett försök att “subtrahera detaljer från det generella synfältet”, säger han till Rum. 

Läs mer ›

Vi säger spana in mer av hans portfolio på Behance. Och glad läsning av övriga numret där vi frotterar oss i varumärkesbyggande inom design och arkitektur.

 

Annons:

Majnumret ute

Vår tidning med tema Visionerna har just landat på redaktionen och vi är stolta över ännu ett vackert omslagsfotografi av Jõao Morgado. Nedan berättar arkitekterna om det röda huset.

Läs mer ›

Ett ikoniskt landmärke där människor möts, en tummelplats för kultur och konst, en plats gjord för att lyfta kreativ verksamhet, och ge människorna en högre livskvalitet. Just precis, det handlar om House of the Arts i Portugal, signerat FAT, Future Architecture Thinking. Byggnaden är inspirerad av landskapet där det mest framträdande är Lousã-bergen, som bland annat gett byggnaden dess sluttande tak.

 

Hur kommer det sig att byggnaden fått sin röda färg?

– Omgivningen har så många gröna nyanser, och vi ville betona byggnadens närvaro genom att använda den röda färgen, säger arkitekten André Tamm Correia.

– Modern arkitektur undervärderar färg, och vi ser oändligt många vita byggnader överallt i landskapet. Men vi anser att färg inte kan, och inte bör, vara separerad från arkitektur, eftersom det är en mycket viktig del av den, och den förmedlar känslor och sensationer, skapar karaktär och identitet till byggnader och landskap.

– Förutom att vara den mest dominanta färgen i den portugisiska flaggan, är röd också färgen som representerar styrka, mod och glädje. Vi tror att kreativitet också delar samma värden, och därför tänkte vi att röd var den perfekta färgen för att sätta en spotlight på huset för konst och kultur.

 

Hur har byggnaden mottagits av allmänheten?

– I början reagerade människor starkt på färgen. En del var överraskade, medan andra älskade den. Allmänheten, den lokala teatern och musikgrupper tog genast byggnaden till sig. I dag vallfärdar besökare till den här lilla staden på landet, och berömmer byggnaden inte bara för estetiken utan också för den tekniska kvaliteten, speciellt auditoriets akustik.

 

Hur blev resultatet?

– Eftersom det är en offentlig byggnad fanns möjligheten att skapa en byggnad som kunde skaka om status quo, som kunde stå ut från den stagnerande portugisiska samtida arkitekturscenen. Den största vinsten är dock att vi har byggt något som var otänkbart, inte bara för dess form utan också för färgen. Byggnaden kan också ses som en provokation, som får folk att börja titta på arkitektur.

– Mest nöjda är vi med att byggnaden på riktigt blivit ett ikoniskt landmärke för den lilla staden Miranda do Corvo, säger André.

Annons:

Aprilnumret ute

Vårt nummer med tema Kulör kom äntligen tillbaka från tryckeriet. Tillika vårt tredje nummer där vi fortsätter att hylla fotografiet och unika utsnitt av arkitekturen.

Läs mer ›

Omslagsfotograf denna månad var Pieter Lozie från Belgien. Kolla in mer av hans portfolio Pieter Lozie. Så här berättar han för Rum om bildserien som pryder vårt omslag:

Varför fotograferade du det övergivna huset?

– De här husen är de fulaste i hela Gent så det var en stor överraskning när de fantastiska färgerna visade sig när fasaden togs bort. Det är intressant att tänka på att människorna som levde här valde de här unika färgerna i sin inredning. Jag funderar fortfarande på om grannarna kände varandra och om de såg alla färgerna inomhus. Jag ville fånga den här unika färgpaletten eftersom den var totalt slumpartad, samtidigt som den var kontrollerad av de som bodde där. En designer eller en konstnär skulle ha väldigt svårt att skapa den här fina paletten. Nu ser jag fram emot hur de andra två byggnaderna kommer att se ut när fasaderna tas bort.

Är huset borta i dag?

– Rivningen var planerad till sommaren 2014, men några månader tidigare hittade de asbest i gipsväggarna. Eftersom man inte förväntat sig detta behövde de ta reda på hur de skulle hantera problemet. För närvarande står huset orört sedan de tog bort fönsterkarmarna. Hur som helst så kommer inte huset att sprängas sönder med dynamit, utan i stället demonteras våning för våning för att undvika hälsofaror i kvarteret.

Har du någon personlig relation till huset?

– Under mina arkitekturstudier i Gent representerade det här projektet, som består av tre liknande punkthus, ett dåligt exempel på CIAM-teorin under 1960-talet. Byggnaderna är väldigt fula och de är numera också i dåligt skick. Varje dag, på min väg hem, passerar jag de här byggnaderna. Alla i Gent känner till dem och folk är glada för att husen ska plockas ner, men som sagt, de står ännu kvar.

Annons:

Marsnumret ute

Vårens tredje nummer är här och omslagsfotograf är Matteo Romellini.

Läs mer ›

Han är en ekonomistuderande fotograf som gillar att utforska urbana miljöer – ju besynnerligare desto bättre. Han berättar om tankarna bakom omslagsserien Collapsing Giants.

”Som människor är vi tvungna att konstant tolka olika perceptioner av verkligheten. När vi gör detta tvingas vi också att redigera den, genom att utesluta eller innefatta delar av den. Därför redigerar jag medvetet bort byggnadernas konturer, för att de ska kunna växa bortom sina fysiska gränser. Jag gillar att plåta byggnader för att de står stilla. Människor också, men de tenderar att vara vid liv.”

Annons:

Premiärnummer

I samband med designveckan i Stockholm presenterar vi stolt en rejäl omgörning av Tidskriften Rum. Den tydligaste förändringen kommer att bli våra omslag och vi ser fram emot att ta med er på en resa där vi visar exceptionellt bra arkitekturfotografi av unga och lovande fotografer. Först ut är Lino Russo som plåtat serien Skymetric. Han studerar för tillfället grafisk design vid Academy of Fine Arts i Neapel. Hans specialitet är minimalism och geometri och han riktar främst in sig på varumärkesbyggande, fotografi och illustration, berättar han för Rum.

Läs mer ›

 

Vilket år är Skymetric från?

– Jag startade projektet i början av 2014.

 

Hur beskriver du projektet?

– Skymetric är en serie på åtta bilder totalt. Varje bild föreställer byggnader i och omkring Neapel. De är kommersiella strukturer som exempelvis Ikea, Decathlon och McDonald’s. Projektet var en examinationsuppgift i en fotokurs jag nyligen avslutade vid universitetet.

 

Vad är bakgrunden?

– Inspirationen för bilderna kommer främst från att ha studerat mästarna Franco Fontana och Matthias Heiderich. Eftersom mitt mål är att bli grafisk designer ville jag göra något som talar samma språk, men i ett annat medium. Serien förhärligar geometrins grunder genom att placera arkitektoniska strukturer i kraftigt redigerade kontexter. Genom att experimentera med kontexten och enbart visa ett utsnitt av byggnaderna förintas den objektiva verkligheten, tack vare en lek med linjer och himlen som bakgrund. Med dessa enkla medel kan man säga att jag har jag gjort det materiella immateriellt.

Annons:

Årets Rum: Nominerade 2015

Under den gångna veckan har Tidskriften RUM och dess systertidningar haft vernissage för samtliga nominerade till priset Årets Rum. I februari 2015 delar vi ut priser i kategorierna Årets Arkitektur, Årets Möbel, Årets Inredningsdetalj och Årets Nykomling.

Tidskriften RUM står för kategorin Årets Arkitektur och juryn har röstat fram följande fem nordiska projekt.

 

Läs mer ›

Ture No8

Det nya bostadshuset på Grev Turegatan i Stockholm håller en ovanligt hög nivå för samtida bostadsbyggande, något som kan ge verklig hållbarhet över tid. Med prefabricerade element i betong, vilka staplats likt exklusiv sten, läker byggnaden ett hål i stadsbilden. Resultatet blir eget och balanserar mellan klassicerande postmodernism och norditaliensk rationalism. Lyxfantasi möter pragmatisk samtid.

Arkitekt: Vera

Byggherre: Wallenstam

Foto: Tord-Rikard Söderström

arets_rum_2015_tureno8_1

arets_rum_2015_tureno8_2

Sjöfartsmuseet

Ett storslaget rum har återuppstått i Helsingör. Enligt tävlingsprogrammet skulle den gamla skeppsdockan fyllas med museets utställningar och funktioner, men arkitekten skapade istället en lockande underjordisk värld runt om. Dockan lämnades öppen och fungerar både som en samlande länk och ljusgård, såväl som museets arkitektoniska märke. Det medvetna tomrummet låter vackert platsens historia formuleras som självklar arkitektur.

Arkitekt: BIG

Byggherre: Maritim Museums Byg ApS

Foto: Luca Santiago och Rasmus Hjortshøj

arets_rum_2015_sjofarsmuseet_2

arets_rum_2015_sjofarsmuseet_1

Naturum Laponia

På en plats dubbelt världsarvsskyddad för sin tusenåriga natur och levande samekultur står Snöfälla. Ett förslag sinnrikt placerat på ett sätt så att både renskötseln kan fortgå och snöstormar kan pareras när huset stängs igen under perioder. I byggnadens glasade innergård, som fylls till bredden av snö under vintern, ramas vårens ankomst vackert in allt eftersom snön smälter. Inspiration från lokal kultur och studier av vinddriven snö har format den rundade byggnaden med sin rustikt staplade träfasad.

Arkitekt: Wingårdhs

Byggherre: Länsstyrelsen i Norrbottens län

Foto: Wingårdhs

arets_rum_2015_laponia_1

arets_rum_2015_laponia_2

Högskolan Dalarnas bibliotek

Likt de överlagrade skal som kännetecknar flera av Fujimotos projekt har en spiral formats av böcker kring ett samlande dubbelhögt centralrum. En slags informell folkhemsversion av Asplunds klassiska rotunda. En arkitektur anpassad för nordiska förhållanden gav en byggnad med ett sympatiskt anspråkslöst uttryck, snarare än absolut konceptuell stramhet. Ett fint exempel på hur lokalt och internationellt kan berikas i en genomförd arkitekturtävling.

Arkitekt: Adept med Sou Fujimoto

Partners: Rambøll Engineers, Topotek1 Landscape, Jeppe Hein

Byggherre: Högskolefastigheten Lugnet KB (Falu Kommun)

Foto: Wilhelm Rejnus & Linus Flodin

arets_rum_2015_dalarnamedialibrary_1

arets_rum_2015_dalarnamedialibrary_2

Gösta, Serlachiusmuseet

En av projektets största utmaningar var nybyggnadens skala; att placera en betydligt större volym intill den ursprungliga Joenniemi Herrgård med park. Byggnaden följer med sin knäckta geometri naturen i ett bevaransvärt kulturlandskap. Arkitekturen låter utställningarna ta in den omgivande naturen och salarnas avskalade enkelhet förutsätter i sig att konsten fulländar deras syfte.

Arkitekt: MX_SI och Huttunen Lipasti Pakkanen (lokal partner)

Byggherre: Gösta Serlachius konststiftelse

Foto: Pedro Pegenaute

arets_rum_2015_serlachius_1

arets_rum_2015_serlachius_2

Annons:

Jurymöte inför Årets Rum

I veckan möttes juryn för att diskutera bidragen till Årets Rum 2015. Vi delar ut pris i kategorierna Årets Arkitektur, Årets Möbel, Årets Accessoar och Årets Nykomling. I den namnkunniga juryn sitter Cilla Robach, Bolle Tham, Li Pamp, Martin Rörby och Eero Koivisto. Stöttar gör även chefredaktörerna från förlagets fyra titlar; Frida Jeppsson Prime från RUM, Josefin Udén från Nya Rum, Amina Djemili från Rum Hemma och Anna Ring från Rum Design. Under mötet vaskades fem bidrag i varje kategori fram, vilka kommer att ställas ut under nästa vecka i Stockholm. Håll er uppdaterade för mer information inom kort.

Annons:

Maktlistan topp-10 2014

1. Minecraft (Mojang) (ny)
Unisont hyllade av en enig jury: Dem ska vi ha! Spelet Minecraft inbjuder alla att engagera sig i samhällsbyggandet. Vad kan vara mer konstruktivt?

2. Sten Nordin (M) (ny)

Inga överraskningar här, inte. Nordin må vara ett ytterst förutsägbart val, men det har ju sina rutiga och randiga skäl. Som Stockholms finansborgarråd är han en grindvakternas grindvakt.

3. Byggherrarna (ny)

Eftersom bostadsfrågan var en av de stora frågorna på juryns bord i år hamnade byggherrarna, denna gigantiska bromskloss, på en inte så hedrande tredjeplats.

Läs mer ›

4. Gert Wingårdh, arkitekt (3)

Det går helt enkelt inte att undkomma Gert Wingårdh och hans team. Med prestigebyggen som Aula Medica och Emporiagallerian under bältet, samt en ändlös framträdanden i media, behåller han en topplacering i år.

5. Lisa Lindström, grundare Doberman (ny)

Designbyrån Doberman representerar det nya sättet att se på designprocessen och närma sig sina kunder och användare. Det har renderat i en femteplats för vd:n Lisa Lindström. Vi ser fram emot att se vad ni gör härnäst!

6. Christer Larsson, Stadsbyggnadsdirektör i Malmö (15)

Synlig, kunnig och diskussionslysten. Malmö må ha 99 problem men Larsson är inte ett av dem.

7. Catherina Fored, förbundsdirektör Sveriges Arkitekter (8)

Fored håller sig i toppen med sina 11500 medlemmar i ryggen. Vi litar på att hon forsätter att kämpa för att få upp arkitekturfrågorna på dagordningen.

8. Stefan Attefall, civil- och bostadsminister (2)

Vår bostadsminister borde rimligen toppa listan men får se delar av sin makt spädas ut av kommunerna. Livet är inte lätt ens på toppen.

9. Oscar Egelbert, vd Oscar Properties (20)

Tänk om alla var som Oscar! En visionär där kvalitet och framtidsoptimism paras ihop med framgångsrikt affärstänk och mod. Han är den byggherre som valts för att bygga Stockholms nya landmärke i Hagastaden. Nästa år fyller företaget 10 år, och har på ritbordet 1500 bostäder. Design och arkitektur är ledord

10. Anna Valtonen, rektor för konsthögskolan för konst, design och arkitektur vid Aalto-universitetet i Helsingfors (51)

I mars i år tar Anna Valtonen över posten som dekan för Högskolan för konst, design och arkitektur vid Aalto-universitetet i Helsingfors. Hon får i samma andetag ansvar för närmare 2 800 studenters framtid och förhoppningen är naturligtvis att hon ska guida dessa med samma övertygelse och kompetens som hon tidigare gjort i Umeå. Framtidens kreatörer ligger i hennes händer

Annons:

Vinnarna i Årets Rum korade

Att hylla det som är bra känns alltid rätt. Därför har förlaget It Is Media, med titlarna Rum, Nya Rum och Rum Hemma, instiftat nya priset Årets Rum för att uppmärksamma det allra yppersta inom svensk arkitektur, inredning och design under förra året.

Årets Rum 201 delades på måndagen ut vid en gala på Grand Hôtel och vinnarna i de tre kategorierna var självfallet på plats för att mottaga blommor och plakett.

Årets Inredningadetalj blev Tower av Monica Förster för Alessi.

Årets Möbel blev skåpet Micado av Front för Porro

Årets Arkitektur blev Tillbyggnaden till kyrkan i Viken av Erik Wikerstål Arkitekter

Annonser:
Annonser